Spotkanie

Sprawdź czy w Twojej okolicy organizujemy spotkanie na temat ZDROWEGO SNU.
captcha
Zaproś nas do siebie – chętnie weźmiemy udział w Twojej imprezie.
captcha

Leczenie bezsenności a higiena snu

Leczenie bezsenności. Zanim sięgniesz po tabletkę nasenną…

Leczenie bezsenności może odbywać się wielotorowo: farmakologicznie, terapeutycznie lub od zadbania o higienę snu, itd.. Zacznijmy jednak od początku, czyli od bezsenności… Trudności związane ze snem zgłasza ok. 20-50% populacji. Jednak tylko niewielka jej część cierpi na przewlekłą bezsenność, wymagającą systemowego leczenia. Dosyć często bezsennością nazywamy stan, gdy mamy przejściowe trudności z zaśnięciem lub przebudzamy się w nocy. Kiedy powinny nas zaniepokoić problemy ze snem, a kiedy wystarczy zadbać o właściwą higienę snu?

Zdrowy, regularny sen leży u podstaw naszej odporności. To właśnie podczas snu w organizmie zachodzą wszelkie procesy „naprawcze”, a ciało zbiera siły do walki z wszelkimi mikrobami. Z tej perspektywy, nawet trudności ze snem podczas jednej nocy – znacznie osłabiają organizm, który potrzebuje kilku kolejnych nocy, by „nadrobić straty” i wyregulować zegar biologiczny.

Zanim jednak zdecydujemy się zasięgnąć porady lekarskiej, upewnijmy się, że przyczyna trudności ze snem nie jest prozaiczna:

  • Zadbajmy o właściwą temperaturę w sypialni, najlepiej 18-20 stopni w skali Celcjusza. Pamiętamy więc o wieczornym wietrzeniu sypialni.
  • Nie tylko chłód sprzyja dobremu odpoczynkowi sennemu, ale także odpowiednia wilgotność. Zimą, gdy grzejniki grzeją prawie non stop, bywa to trudne. Inwestycja w dobry nawilżacz powietrza to jedna z lepszych metod na dobry sen. Dobrze sprawdzi się także wieszanie wilgotnego ręcznika na ciepłym kaloryferze.
  • 2-3 godziny przed snem ograniczmy kontakt z urządzeniami emitującymi niebieskie światło. Komputer, tablet i smartfon? Tak, ale najlepiej rano.
  • Ostatni posiłek spożywajmy najpóźniej 3 godziny przed snem. Wątroba będzie nam wdzięczna, a organizm będzie mógł podjąć ważniejsze czynności (np. regeneracji uszkodzonych tkanek lub walkę z infekcjami) niż trawienie.
  • Bezpośrednio przed snem ograniczmy intensywne ćwiczenia. Mimo, że są zdrowe, to mogą zbytnio pobudzić organizm, utrudniając zaśnięcie.
  • Zadbajmy o właściwe podparcie kręgosłupa i odpowiednią pościel, najlepiej pościel wełnianą, termoaktywną, która pozwoli zachować organizmowi stała temperaturę.

Jeśli zastosujemy się do powyższych sugestii, jest duża szansa, że problemy ze snem znikną, gdy przyłożymy głowę do poduszki!

Leczenie bezsenności a higiena snu
Oceń ten artykuł

Autor: Aneta

Staramy się, by strona Woolstar była przyjazna użytkownikowi, dlatego korzystamy z plików cookies. Odwiedzając nas, zgadzasz się na to. Więcej informacji