Spotkanie

Sprawdź czy w Twojej okolicy organizujemy spotkanie na temat ZDROWEGO SNU.
captcha
Zaproś nas do siebie – chętnie weźmiemy udział w Twojej imprezie.
captcha

Wpływ światła na sen…

Melatonina a sen

Wraz z zapadaniem zmroku, mózg zaczyna produkować melatoninę, dzięki której robimy się senni. Im mniej światła wpada do siatkówki naszego oka, tym bardziej odczuwamy senność i łatwiej zasypiamy. Ten mechanizm sprawia, że nasz mózg „wie”, kiedy nadchodzi pora odpoczynku. Warto pamiętać, że nasz organizm reaguje również na ilość światła… przy zamkniętych powiekach. Wpływ światła na sen jest znaczna, jeśli więc pod oknem mamy bardzo jasną latarnię, pamiętajmy o zasłanianiu okna roletami lub zasłonami.

O poranku, gdy robi się jasno, zmniejsza się ilość wydzielanej melatoniny, co znacznie ułatwia budzenie się organizmu. Wschód słońca nie jest jednak jedynym przypadkiem, w którym mózg otrzymuje sygnał „nie śpij”. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że także urządzenia emitujące niebieskie światło nie pozostają obojętne dla jakości naszego snu.

Niebieskie światło, emitowane głównie przez ekrany smartfonów, komputerów, tabletów i telewizorów, jest interpretowane przez mózg – jako sygnał do wstania i utożsamiane ze świtem. Kontakt z nim (światłem), szczególnie tuż przed snem, może utrudnić i opóźnić zaśnięcie, nawet o kilka godzin.

Nie jesteśmy w stanie całkowicie ograniczyć korzystania z urządzeń emitujących światło, nie jesteśmy też w stanie zrezygnować ze sztucznego oświetlenia. Możemy jednak:
✔ planować tak dzień, by wszystkie działania na urządzeniach elektronicznych przypadały na późne popołudnie lub wczesny wieczór, a nie godziny nocne, przed snem;
✔ w niektórych urządzeniach możemy zainstalować aplikacje, które nadadzą ekranom ciepły odcień, bardziej sprzyjający wytwarzaniu melatoniny;
✔ zamienić halogeny emitujące „zimne światło” – na takie, które emitują światło „ciepłe”;
✔ przed snem częściej wybierać książkę, zamiast przesiadywać przed ekranem komputera lub telewizora.

Zobacz także artykuł o wytycznych dot. snu dzieci i sprawdź, jak termoaktywna pościel sprzyja nocnemu odpoczynkowi.

Wpływ światła na sen…
5 (100%) 2 votes

Autor: Aneta

Staramy się, by strona Woolstar była przyjazna użytkownikowi, dlatego korzystamy z plików cookies. Odwiedzając nas, zgadzasz się na to. Więcej informacji